Защо денталните клиники изостават в дигиталния маркетинг? И какво губят от това?
Живеем в напредналата част на дигиталната ера. Животът на всеки е обвързан с Google, социални мрежи, онлайн напомняния, като дори се стига до крайности, при които се използват мобилни приложения за напомняне, че трябва да се консумира вода…
Периодът с Ковид и последвалите локдауни катализираха този процес. Средностатистическият потребител прекарва с поне 40% повече време на телефона си или компютъра.
Ето защо, живеейки в тази дигитална ера, един въпрос става все по-неудобен за собствениците на дентални клиники и специалистите на свободна практика:
Защо толкова много клиники все още разчитат основно на „препоръки от уста на уста“?
И още по-важният въпрос е: какво губят от това?
В тази статия ще разгледаме няколко ключови въпроса:
1. Защо денталният сектор изостава в дигиталната трансформация?
2. Как това влияе върху броя пациенти, приходите и репутацията?
3. И най-важното – как може да се навакса?
Старият модел на „репутация по наследство“ вече не работи сам по себе си.
Повечето зъболекари в България (и не само) са изградили бизнеса си на база препоръки. И това е прекрасно, нищо не продава по-добре от доволен пациент. Но за да се постигне това, има два фактора, които НЕ могат да се прескочат:
- Години практика и изграждане на положителен имидж;
- Реална експертиза, за да бъдат доволни пациентите.
Без тези два важни фактора, изграждането на име е невъзможно. Но през последните години нещо се промени:
Пациентите вече не се доверяват сляпо, а проверяват всичко онлайн – отзиви, сайт, социални мрежи, снимки, дори профили на лекарите.
Липсата на онлайн присъствие или остарял уебсайт намалява доверието, особено сред по-младите пациенти и новозаселилите се хора, които търсят специалист за първи път.
Основните пречки за дигитализацията и защо са мит?
Отрицанието е вродено в човешката природа. Когато не познаваме нещо, то е ново за нас и не го разбираме, обикновено подхождаме с недоверие и скептицизъм. Така е било по време на индустриалната революция. Мнозина се страхуват от машините, отхвърлят ги, съпротивляват се. Но кои печелят в крайна сметка? Не тези, които се борят със старото, а онези, които първи приемат новото.
Историята е категорична – скептиците изостават, адаптивните прогресират. Днес наблюдаваме същото в дигитализацията, особено в сферата на маркетинга. Бизнесите, които още се чудят дали „това с рекламите във Facebook работи“, вече губят пазарен дял от конкуренти, които не само са се адаптирали, а вече надграждат с автоматизации, изкуствен интелект, персонализиране в реално време.
При денталните специалисти и собственици на клиники не е по-различно. В практиката си, често получаваме клиширани отрицателни и скептични отговори от сорта на:
- Нямаме време да се занимаваме с това.
- Ние сме достатъчно заети и без реклами.
- Имаме си вече сайт, защо трябва да го променяме…
- Защо са ни реклами, нали го има телефона ми в Гугъл?
Истината обаче е малко по-различна:
| Извинение | Реалност |
| Нямам време | Именно липсата на дигитални инструменти отнема време, запитвания “на ръка”, пропуснати обаждания, ръчно прозвъняване на пациенти. |
| Имаме пациенти | Колко от тях са нови? Колко идват по препоръка, и колко могат да бъдат привлечени лесно онлайн от конкурентите? |
| Имаме си сайт | Добре, а върши ли полезна работа? Дава ли адекватна информация на потенциалните пациенти? Има ли посещения? Могат ли нови посетители да се ориентират лесно и да си запишат час? |
| Не ни трябват реклами | А какво ще стане, когато конкурентна клиника в същия район започне да рекламира активно? |
Истинската пречка не е дигитализацията, тя вече се случва. Пречката е отказът да я приемем навреме. Не е достатъчно просто да сте „добър специалист“. За да стигнете до хората, трябва и да сте видими. А дигиталният свят е мястото, където се случва вниманието.
Дигиталният маркетинг не е разход – той е застраховка срещу изоставане.
Какво точно губи една клиника без дигитално присъствие?
- Потенциални нови пациенти – все повече хора търсят услуги директно в Google или социалните мрежи. Ако не ви открият там, отиват при конкуренцията, дори и да не предлага по-добро качество, а просто по-добра “дигитална фасада”.
- Доверие и репутация – липсата на отзиви, активност в мрежите и модерна визия буди съмнение. Пациентите се чудят: „Актуална ли е тази клиника? Работи ли изобщо? Мога ли да ѝ се доверя?“
- Стабилен поток от записвания – Без реклами и съдържание, записванията зависят от външни фактори като сезонност, препоръки, случайности. При правилна стратегия, дигиталният маркетинг осигурява редовен приток на пациенти.
А какво печелят тези, които вече са направили прехода?
Работим с няколко клиники, успешни клиники. Някои от тях са собственост на неспециалисти, а други – на дентални специалисти в активна работна възраст до 40-45 годишна възраст. Какво е общото между тях? Всички са предприемачи и бизнесмени, независимо дали имат съкращението на медицинската титла “д-р” пред името. Всички знаят значението на рекламата и инвестират средства и очаквания с цел развитие на клиниките си.
Всички те отчитат следното:
- Повече нови пациенти, основно от Google и Facebook;
- Повишено доверие от страна на пациентите, дори преди първата среща;
- Повече записвания онлайн и автоматизиран процес на обработка на запитванията;
- Изграждане на силен бранд имидж, който е разпознаваем и препоръчван.
Пример: Дентални клиники „Анвели“ са най-разпознаваемите български клиники на франкофонския пазар, което се дължи на добрата организация, структура и най-вече реклама. Да бъде един бранд разпознаваем и да има пациенти едновременно в 60-милионна Франция, в Белгия, Люксембург и Швейцария може да се постигне само чрез стратегически обмислен дигитален маркетинг. Ето защо рекламата е толкова важна и това е нагледен пример.
Как да започнете без да се претоварите?
В практиката ни сме имали случаи на клиники, които тепърва стартират и имат силно ограничени бюджети. Имали сме случаи на клиники, които се доверяват на маркетинг специалисти, които обаче НЕ познават естеството на работа на денталния сектор и поради това само губят рекламния си бюджет. И в двата случая получаваме отговор “Искаме да започнем работа с вас, но в момента нямаме финансовата възможност”.
И винаги отговорът ни е бил “Не е нужно да се прави всичко наведнъж. Един добър старт може да изглежда така:”
- Модерен уебсайт, лесен за потребителите, чиято крайна цел е изпращане на запитване. Не е нужно да се интегрират веднага сложни и скъпи резервационни системи и друг тип технологии, които няма да са подходящи за етапа на развитие на клиниката Ви;
- Активен Facebook / Instagram профил с полезно съдържание;
- Рекламен бюджет от 500–800 лв месечно за локални кампании, популяризиране на клиниката в района и генериране на първи пациенти от онлайн рекламите;
- Няколко реални отзива от доволни пациенти;
- Лека SEO оптимизация на по-важните услуги.
Най-важното е последователността. Не са нужни чудеса, а просто, но устойчиво онлайн присъствие.
Денталната индустрия е в преход, от препоръки от уста на уста към доверие, спечелено изцяло онлайн. Клиниките, които осъзнаят това навреме, ще бъдат сред лидерите на новата вълна.
Ако искате да рзберете как може да изглежда това конкретно за Вашата практика, пишете ни. Предлагаме напълно безплатна консултация.
Scaling Up – агенция с доказан опит в маркетинга за дентални клиники.